12. 7. 2022

Obecně se říká, že člověk má krátkou paměť. Pokud to platí, tak toho bohatě místní ODS využívá. Konkrétně v oblasti výstavby hokejového stadionu, úvěrů a nakonec i v otázce Alzheimer centra. Jak to? Pojďme popořadě.

V případě hokejového stadionu jsme se za radničního působení ODS dozvěděli, že vlastně nebyli proti zimáku, že jen nechtěli, aby to stavělo město. Zvláštní. Ve zdůvodnění v jejich navrženém referendu jsem nic takového nenašel. V oblasti úvěru na lázně, který si mělo brát město a splácet jej z nájmu lázní byla ODS jasně proti. Ani nízká úroková sazba 1,76 % p. a. (= ročně) tehdy nebyla ze strany ODS chválena. Zastupitelé za ODS byli proti úvěru za každou cenu. A nyní? Když ODS usedla do vedení města, Jan Váňa (ODS) se stal i jednatelem městských lázní, tak ten samý úvěr ODS přehodila na lázně! Prý výhodná úroková sazba. A v případě Třístupňového seniorského bydlení to byla stejná vládnoucí koalice (ODS, PRO Zdraví a Sport, TOP09), která jej zrušila s tím, že děti se mají o rodiče postarat. Najednou opět obrat a stejná koalice prosazuje soukromou výstavbu na městských pozemcích pro potřebu Alzheimer centra. Zdůvodnění starosty města Jana Váni za ODS? Nikdy jsme nebyli proti takovému zařízení, jen jsme nechtěli, aby to stavělo město. Opět zvláštní změna postoje z řad ODS a současné vládnoucí koalice. Podrobněji níže.

Hokejový stadion. Místní ODS, která byla v období 2014 – 2018 v opozici a tehdejší vedení města plánovalo výstavbu hokejového stadionu, tak v dubnu roku 2017 místní ODS doručila na úřad města návrh na konání místního referenda v oblasti výstavby hokejového stadionu. Sama tak ODS se proti zimnímu stadionu postavila. Ve svém návrhu předložila otázku k rozhodnutí místním referendem takto (citace): Má Město Třeboň stavět zimní stadion? Tuto otázku zástupci přípravného výboru, fakticky členové ODS, odůvodnili takto (citace): Město Třeboň plánuje výstavbu zimního stadionu, investici, na kterou není u spoluobčanů jednotný názor a spíše se zdá, že k ní převládá odmítavé stanovisko a to z těchto důvodů: 1. V Třeboni není hokejový klub, který by hrál nějakou soutěž a pro svoji činnost by potřeboval krytý stadion s téměř celoročním chlazením. 2. Ve městě funguje kluziště s chlazenou plochou, která je nanejvýš v polovině životnosti a mělo by tedy sloužit nejméně dalších deset let, pro potřeby Třeboně dostačující. 3. Město plánuje v příštím roce přijetí úvěru 180 mil. korun. Znamená to, že výstavba zimního stadionu za cca 180 mil. Kč, bude de facto tímto úvěrem financována. 4. V případě výstavby stadionu bude jeho provoz znamenat, podobně jako v jiných městech, nemalou zátěž pro budoucí rozpočty města. Nakonec ti samí odpůrci zimáku, když se po volbách v roce 2018 dostali na radnici, přišli a začali protlačovat výstavbu zimáku soukromým subjektem. V březnu 2021 vedení města ODS, PRO Zdraví a Sport, TOP09 předložili záměr na pronájem pozemků soukromému subjektu pro účely výstavby zimního stadionu. Proběhla složitá a zdlouhavá diskuse. Ze záměru nakonec sešlo. Soukromý subjekt se nakonec nenašel. Proč to připomínám? Na jednání zastupitelstva města 21. 3. 2022 v diskusi starosta J. Váňa ve věci zimáku řekl:  My jsme byli proti tomu, aby stadion stavělo město, ale pokud by se našel soukromý investor, tak jsme to podporovali. Proč ne (stopa 1:13:56 https://www.youtube.com/watch?v=i8_vpFnsgTw&t=14740s). Přiznám se, že tomu nerozumím, protože tak otázka v jejich návrhu na vyhlášení místního referenda vůbec nezněla, hlavně tak neznělo ani odůvodnění přípravného výboru z řad zastupitelů za ODS pro vypsání referenda! Viz výše uvedené citace.

 

Úvěr na rekonstrukci Bertiných lázní, který si mělo vzít město. Rád připomenu, že proti tomuto úvěru jsem byl, protože finance byly vyzobány ve prospěch výstavby zimáku. Takže se šlo cestou, že zimák město postaví „za své“ a na lázně si město půjčí, kdy město bude úvěr splácet z nájmu lázní. Zastupitelstvo města na svém jednání 10. 9. 2018 projednávalo úvěrovou smlouvu na částku čerpání max. ve výši 119,2 mil. Kč s fixní úrokovou sazbou 1,76 % p. a. s dobou splácení 10 let. Diskusi zejména z řad ODS je dobré si vyslechnout (bod 6, stopa 47:20, pan Váňa 53:20):

https://www.mesto-trebon.cz/cz/mestsky-urad-trebon/samosprava-mesta/zastupitelstvo-mesta/videoarchiv-zm.html?v=0lpXTRp2t3Q

Na úvěr si tak ve svém finále nesáhlo město, ale městské lázně, ve kterých se stal po volbách v roce 2018 starosta města J. Váňa (ODS) jednatelem. Tehdy vůbec na zastupitelstvu města nechválil nízkou úrokovou sazbu! Po volbách v roce 2018 přijímá nová rada města (koalice ODS, PRO Zdraví a Sport, TOP09) na svém jednání 17. 3. 2020 převzetí smlouvy o úvěru města Třeboň Slatinnými lázněmi Třeboň, s. r. o. ve výši úvěrového limitu 72 mil. Kč za jinak stejných podmínek (úroková sazba 1,76 % p. a., s dobou splácení 10 let). Vyměněná dozorčí rada lázní po volbách uvedený úvěr doporučila radě města (valné hromadě) schválit (aktuální složení dozorčí rady lázní je zde:

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=731207&typ=PLATNY

Dle mého další „povolební kotrmelec v názoru na věc“. Lázně jsou pod vedením výše uvedené vládnoucí městské koalice úvěrově zatíženy. K 31. 12. 2021 na tomto úvěru dluží přes 62,7 mil. Kč. Přitom lázně od nás (bývalá koalice) převzali bez úvěrového zatížení spolu s nemalým nerozděleným ziskem, který nyní vládnoucí koalice využívá. Za našeho působení měly lázně dobrou finanční kondici a současnému vedení města byly předány s nemalým zůstatkem financí na bankovním účtu lázní. A přitom to byla ODS, která z opozice před volbami v roce 2018 bubnovala na poplach, že prý jsou lázně v ohrožení ….. . Zkrátka opak byl pravdou!

 

A máme tu třetí věc. Třístupňové seniorské bydlení a nyní Alzheimer centrum. Jako člen rady města v období 2014 – 2018 a mí kolegové za subjekt Společně pro Třeboň jsme podporovali tzv. Třístupňové seniorské bydlení, které mělo v budoucnu vyrůst na pozemcích pod hrází rybníka Svět. Tři stupně: dům s pečovatelskou službou – když se stav klienta zhorší, byl by přesunut do části domova pro seniory a pokud by potřeboval službu specifickou, tak by se přesunul do části služeb se speciálním režimem (alzheimer, …). Výhodou bylo, že klient zůstával stále ve stejném prostředí (v jednom městě) a nemusel by se tak případně stěhovat jinam (do Českých Budějovic apod.). Spolupráce v této věci byla zajištěna s Jihočeskou univerzitou České Budějovice, která na tento záměr měla grant. Měl se tak vytvořit projekt nadčasový a důkladně po všech stránkách projekt připravit. Město by tak bylo připraveno na budoucí čerpání dotačních titulů v této sociální oblasti. Viz více např. zde:

http://trebon.zeleni.cz/zeleni-v-treboni-podporuji-tristupnove-bydleni-pro-seniory/

Když přišla do vedení města místní ODS spolu se subjektem PRO Zdraví a Sport (politický nováček), TOP09, tak uvedený záměr byl po volbách okamžitě zrušen. Prý se děti musí o své rodiče postarat. Souhlas. Ale né vždy je to možné. Někdo děti ani příbuzné nemá. Jindy se děti zkrátka starat nechtějí apod. Celé toto volební období (2018 – 2022) v uvedené aktivitě vedení města neudělalo vůbec nic. Jen zbořilo to, co bylo dobře naplánované. Je škoda, že v takovýchto zásadních věcech, které překračují časový rámec volebního období se nenaváže a nepokračuje. Nejprve se něco zboří, protože to připravil někdo jiný a začne se vymýšlet něco „svého“. Takže současné vedení města hodlá prodat pozemky U TROJICE pod p. č. 1839/13 (lokalita Břilice – U Trojice) vedené jako orná půda o výměře 11 254 m2 za minimální cenu 1 800 Kč/m2 vč. DPH. Pozemek má sloužit pro účely výstavby zařízení poskytujícího sociální služby – pouze Alzheimer centrum.

Město vyhlásilo záměr prodeje předmětného pozemku za těchto podmínek:

 

  1. kupující převezme práva a povinnosti plynoucí z Pachtovní smlouvy uzavřené dne 23. 12. 2016 mezi městem Třeboň (propachtovatelem) a spol. Ing. Jan Kačerovský, K+K Břilice – Gigant (pachtýř),

 

  1. kupující převezme práva a povinnosti člena Honebního společenstva Břilice, neboť pozemek je součástí honitby užívané tímto honebním společenstvem,
  2. kupní smlouva bude uzavřena s rozvazovací podmínkou: Pokud do 5 let od uzavření kupní smlouvy nedojde k naplnění účelu prodeje pozemku, smlouva zaniká a strany jsou povinny navzájem si vydat přijatá plnění, včetně povinnosti kupující strany uvést pozemek do původního stavu, tedy odstranit všechny stavby, věci, terénní úpravy a jiná zařízení nacházející se na pozemku.

 

Najednou ta samá ODS prosazuje pouze Alzheimer centrum. Na jednání zastupitelstva města 21. 3. 2022 si můžete opět od pana starosty J. Váni (ODS) vyslechnout změnu názoru, zkrátka názorový obrat: Já jsem nechtěl a nikdy nechci, aby město vynakládalo veřejné prostředky na zařízení, jako je třeba Alzheimer centrum ….. Viz:

https://www.youtube.com/watch?v=i8_vpFnsgTw&t=4436s (stopa 1:13:28).

Také jsme slýchávali, že taková zařízení má budovat kraj či stát. Ovšem kraj i stát disponuje pouze veřejnými prostředky. Nyní se dozvídáme jiný postoj, viz výše.

 

Společnost, která o městské pozemky požádala, by ráda v předmětné lokalitě vybudovala toto: Moderní Alzheimer centrum, Domov seniorů a bytový dům pro potřeby zaměstnanců a rodin klientů zmíněných sociálních zařízení. Pokud jde o bytové domy pro rodiny klientů, tak dle vyjádření zástupců společnosti by se jednalo o cca 5 – 6 bytových jednotek, aby se mohli příbuzní krátkodobě (na několik nocí) ubytovat a být svým rodičům či blízkým po určitou dobu nablízku.

Rada města se bohužel usnesla pouze na Alzheimer centru. Na uvedené tři stupně se zdá, že můžeme pod vedením ODS v Třeboni zcela zapomenout!

 

K uvedenému záměru bude společnost potřebovat ještě sousední pozemky, u kterých není město Třeboň vlastníkem. Současně příslib Jihočeského kraje, že by uvedené zařízení bylo začleněno do poskytování sociálních služeb v Jihočeském kraji, tak takový příslib byl zatím dán pouze ústně, nikoliv na papíře ve formě usnesení např. Rady Jihočeského kraje.

 

Jak probíhalo a co bylo řečeno na jednání zastupitelstva města 21. 3. 2022 si můžete poslechnout zde:

https://www.youtube.com/watch?v=i8_vpFnsgTw&t=4436s (bod č. 4, od stopy 11:07)

 

Jak to celé nakonec dopadne, zda bude o pozemky pro uvedený účel za schválených podmínek projeven zájem, tak to ukáže následující čas. Dle mého názoru by město Třeboň mělo usilovat o celý komplex v rámci tzv. Třístupňového seniorského bydlení. Nikoliv pouze jen jednu službu ze služeb se speciálním režimem a ještě k tomu bez domů s pečovatelskou službu, domova seniorů, neboť město Třeboň je s věkovým průměrem nad celorepublikovým průměrem. Resp. stárneme v Třeboni rychleji.  Konkrétně obyvatelstvo Třeboně je starší v porovnání s krajským a celorepublikovým průměrem. Průměrný věk v Jihočeském kraji za rok 2019 činí 42,8 a celorepublikový průměrný věk je 42,5. V roce 2010 byl průměrný věk v Třeboni 42,2; ovšem v roce 2020 nám tento věk vyskočil na 45,4 roku.

 

Jiří Vopátek

zastupitel města za subjekt Společně pro Třeboň