30. 12. 2017

Bývalo slušností a nepsaným pravidlem, že končící zastupitelstvo města nijak výrazně nezatěžovalo nově příchozí zastupitelstvo, konkrétně aktuálně počtem rozestavěných investic za cca 200 mil. Kč, závazkem přijmout úvěr cca 90 mil. Kč v roce 2019, který je nutný k tomu, aby se investice vůbec mohly dokončit. Plánované splátky úvěru 1,5 mil. Kč pak jistě budou deset let chybět na další investice atd. Město se hospodářsky předávalo férově. Tato situace se po přijetí rozpočtu na rok 2018 výrazně změnila. I pro tento důvod jsem nemohl rozpočet podpořit.

Navržený rozpočet a střednědobý výhled znamená jediné, můžeme zrušit komunální volby 2018. Nově zvolené zastupitelstvo totiž bude většinu svého mandátu jenom dodělávat akce po stávajícím vedení. Mé rozhodnutí nepodpořit rozpočet utvrdil i fakt, že navržený a následně schválený rozpočet, také nepodpořil finanční výbor města, který je podle mne profesně dostatečně kompetentní se k věci objektivně vyjádřit.

V diskuzi k rozpočtu jsem si dovolil drobné připomínky. Obratem mi ze strany starostky Jenisové bylo sděleno, že jsem nekompetentní, nezodpovědně vykonávám funkci zastupitele a házím jedovatou slinu na slušné vedení města. Toto sdělení starostky zaznělo v situaci, kdy při samotném jednání o rozpočtu se starostka Jenisová zmohla pouze na formální a „tupé“ prezentování návrh rozpočtu, když ho pouze přečetla. Z její strany nebyla žádná přidaná myšlenková hodnota, která by nás přesvědčila o nutnosti podpořit navržený rozpočet.

A co jsem vlastně provedl já? Dovolil jsem se zeptat, proč platíme miliony Kč právníkům a financujeme např. soudní spory, které jsou i v případě výhry, prohrané (např. položka cca 800.000,-Kč na jeden soudní spor o vymožení nevymahatelné smluvní pokuty 1,5 mil. Kč). Proč investujeme více jak 5,2 mil. Kč na projekty, studie, posudky atd. u kterých je ve výsledku více než pravděpodobné, že po volbách se tyto akce nezrealizují, neboť nové vedení nebude nijak vázáno je dokončit. Proč se nezlevňují městské IT zakázky, které nás budou stát nově víc e jak 5 mil. Kč, proč se nesoutěží? Proč budeme platit mil. Kč na televizní vysílání a místní plátek TS, ve kterém se donekonečna masivně prezentuje pouze vedení města? Proč rostou náklady na kancelář starostky, která nám z úřadu dělá malou cestovku? Proč jsou kapitálové investice do městské infrastruktury (komunikace a ostatní inženýrské sítě, opravy stávajícího majetku atd.), kromě investic do lázeňského domu Berta, tak žalostně zanedbatelné?  Ale oproti shora uvedenému se má stále realizovat zimní stadion, fakticky financovaný úvěrem na 10 let. Kdyby se úvěr nebral a zimák se nestavěl, ostatní investice by se v naprosté pohodě zrealizovaly z  našetřených prostředků (cca 90 mil. Kč) a budoucích běžných příjmů.  Prostě na běžný život si město půjčuje a z dosud našetřeného si kupuje věc, kterou nutně nepotřebuje, no Kocourkov.

Dále jsem si dovolil veřejně sdělil svůj názor na skutečnost, že některé položky rozpočtu se tváří jako položky korupční, tedy položky, které mají někomu zavřít ústa nebo získat voliče. Vnímavý čtenář, s elementární znalostí místních poměrů, si jistě sám takové položky v rozpočtu 2018 identifikuje a udělá si názor sám.

Při vší úctě, vedení města asi zapomnělo, že město je veřejná korporace řízená zastupitelskou demokracií, která má také názor, o věcech hlasuje a dodržuje smlouvy. Není to systémem oligarchický, či firemní.  Toto je cesta do ……

 

                                                              Petr MICHAL, zastupitel za OMMO