4. 9. 2016
Hospodaření města v roce 2015
Rozpočet města na rok 2015 byl schválen zastupitelstvem 15. 12. 2014. Během roku 2015 bylo přijato 154 rozpočtových opatření, kterými se schválený rozpočet města průběžně během roku měnil. Závěrečný účet města byl schválen radou města a poté projednán ve finančním výboru. Poprvé v historii byl v roce 2015 spuštěn tzv. rozklikávací rozpočet, kdy občané mohou na webových stránkách města (www.mesto-trebon.cz, odkaz Rozklikávací rozpočet) sledovat průběžné měsíční plnění rozpočtu v aktuálním roce a současně mohou sledovat jednotlivé rozpočtově uzavřené roky. Uvedená aplikace významně přispívá k transparentnosti v oblasti hospodaření města.
Závěrečný účet města spolu s účetní závěrkou byl projednán a schválen na zastupitelstvu dne 20. 6. 2016. S průběhem schvalování se občané mohou seznámit na záznamu, který je k dispozici na www.mesto-trebon.cz – odkaz Zastupitelstvo on-line – odkaz Další záznamy jsou ve videoarchivu ZM – odkaz Část 1 (tj. druhý odkaz 3h02:08) – bod 4.
Naplnění příjmů města k 31. 12. 2015
Z významných daňových příjmů lze jmenovat zejména daň z přidané hodnoty (přes 43 mil. Kč), daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků (přes 20,8 mil. Kč), daň z příjmů právnických osob (přes 21,6 mil. Kč, tj. bez daně placenou městem samotným), místní poplatky (přes 10,2 mil. Kč, z toho pouze poplatek za provoz, shromažďování a odstraňování komunálního odpadu činí přes 4 mil. Kč), daň z nemovitých věcí (přes 6,7 mil. Kč), správní poplatky (přes 5,3 mil. Kč).
Nedaňové příjmy byly v roce 2015 tvořeny tradičně zejména příjmy z pronájmu městského majetku (přes 95,1 mil. Kč).
Kapitálové příjmy byly získávány z prodeje městského majetku a to konkrétně z prodeje pozemků (přes 2,4 mil. Kč) a bytů (přes 1,7 mil. Kč). Z významných příjmů lze dále z této kategorie jmenovat přijetí daru od lázní Aurora (2 mil. Kč na financování potřeb v oblasti zdravotnictví a školství) a dále příjem ze sníženého základního kapitálu městské společnosti Autokemp Třeboňských ráj (1 mil. Kč).
Z přijatých investičních dotací byly kryty investice v oblasti zateplení MŠ Jeronýmova (přes 3,3 mil. Kč), zateplení MŠ Břilice (přes 1,9 mil. Kč), byla přijata významná dotace v rámci projektu Konsolidace IT infrastruktury a nové služby technologického centra – ORP Třeboň (přes 4,7 mil. Kč) a významná dotace na rekonstrukci domu Štěpánka Netolického, resp. Centrum třeboňského rybníkářského dědictví v domě Štěpánka Netolického (přes 19,9 mil. Kč).
Mezi významné neinvestiční dotace lze zahrnout zejména příspěvek na výkon státní správy (přes 16,3 mil. Kč), dotace na výkon sociálně-právní ochrany dětí (2,5 mil. Kč), přijatou částku na činnost odborného lesního hospodáře (přes 1,3 mil. Kč) a dále přijatou částku na výkon pěstounské péče (přes 1,1 mil. Kč) apod.
Naplnění výdajů města k 31. 12. 2015
Běžné výdaje (přes 177 mil. Kč) umožnily zabezpečit chod města, včetně řady oprav městského majetku, byly poskytnuty příspěvky na provoz městských příspěvkových organizací a dále příspěvky na podporu řady akcí a činností dle platných pravidel. Součástí běžných výdajů jsou rovněž vyplacené částky v rámci sociální oblasti, kdy město Třeboň současně obdrželo účelové dotace.
V rámci kapitálových výdajů byly realizovány investice – zejména: investice do lázeňských zařízení (přes 43,2 mil. Kč), investice do rekonstrukce domu Štěpánka Netolického (viz výše – kryto dotacemi), rekonstrukce tenisového zázemí (přes 14,4 mil. Kč) + investice do sportovního areálu Hliník (přes 0,7 mil. Kč), investice do nového areálu technických služeb (přes 9,3 mil. Kč – rozšíření areálu, mycí rampa včetně zpevnění ploch, skládka posypového materiálu – 1. etapa), rekonstrukce Budějovické ul. 3. + 4. etapa včetně sítí (přes 8,7 mil. Kč), investice v oblasti mateřských školek – jejich zateplení a stavební úpravy školní družiny na Základní škole Sokolská (celkem vše přes 8,5 mil. Kč, většina investic byla kryta dotacemi), rekonstrukce ulice U Školky v Břilicích (přes 2,7 mil. Kč), rekonstrukce rybniční soustavy u Víta – 1. etapa (přes 1,9 mil. Kč), Dukelská ulice – prostor před Jindřichohradeckou bránou, cyklistický provoz (přes 1,2 mil. Kč), okružní křižovatka v Jiráskově ulici – podíl města (přes 0,9 mil. Kč).
Vedle zmíněných výdajů také město splácelo dříve přijaté úvěrové závazky a také půjčku Státnímu fondu životního prostředí (SFŽP) v souvislosti s čistírnou odpadních vod. Celkem bylo splaceno 11,64 mil. Kč, z toho 4,8 mil. Kč (úvěr z roku 2004 a 2006) a přes 6,8 mil. Kč půjčka (SFŽP – ČOV, z roku 2012). Celkový stav úvěrových závazků klesl z 8,1 mil. Kč na 3,3 mil. Kč (stav k 31. 12. 2015) a v případě půjčky od SFŽP – ČOV došlo k poklesu z 54,72 mil. Kč na 47,88 mil. Kč (stav k 31. 12. 2015). K 31. 12. 2015 město vykázalo na svém základním běžném účtu stav finančních prostředků ve výši přes 40,1 mil. Kč a dále přes 0,6 mil. Kč na tzv. fondech. Pro doplnění lze uvést, že stav finančních prostředků na základním běžném účtu činil k 1. 1. 2015 přes 47,18 mil. Kč a v případě fondů pak přes 0,55 mil. Kč.
V roce 2015 město Třeboň v souvislosti s dříve přijatými bankovními úvěry a také půjčkou od SFŽP uhradilo na úrocích celkem 0,538 mil. Kč. Na straně druhé město Třeboň inkasovalo kladné úroky ve výši přes 0,089 mil. Kč a dále přijalo přes 0,490 mil. Kč z finančního majetku. Město tak celkem z uvedeného pohledu z finanční oblasti inkasovalo přes 0,579 mil. Kč.
Detailní rozpis běžných, kapitálových výdajů a dalších podrobných informací (včetně Zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2015) je zveřejněn na webových stránkách města v části městský úřad, odbor finanční a majetkový, přehled hospodaření města, odkaz 2015. Číselné informace lze rovněž vyhledat v aplikaci rozklikávacího rozpočtu (viz výše).
Jiří Vopátek, člen rady města a předseda finančního výboru