13. 5. 2021
Znáte to všichni: cykloturisté jezdí v klidu po chodníku, tři vedle sebe po silnici a vy za nimi jedete krokem v autě nebo stojí uprostřed brány a koukají do mapy. Prostě léto v Třeboni! Cyklistická sezóna se prodlužuje (začíná někdy v dubnu a končí v říjnu) a turistů je rok od roku více. Jenže Třeboň není nafukovací. Cykloturisté sice přivážejí výdělek pro majitele a provozovatele restaurací, obchody a ubytovací i jiné služby, ale mnohým Třeboňákům přidělávají spíše starosti a vzniká řada konfliktů. Můžeme s tím něco udělat, aby bylo soužití místních a turistů v sezóně snesitelnější? Jsou nějaká opatření a dopravní řešení, která by mohla turistický tlak na centrum města zmírnit?
Pokud se zajímáte o cyklodopravu ve městech, je mnoho opatření, jak zpříjemnit cyklistům život a motivovat řidiče aut, aby přesedlali na kolo. Cestu do práce nebo na nákup pak mohou absolvovat ekologičtěji a zdravěji, nejen pro sebe, ale i pro své okolí. Typickým příkladem a vzorem pro všechny je Holandsko, kde je cyklodoprava bezpečná a vždy na prvním místě před tou automobilovou. Jenže Třeboň a hlavně její centrum má trochu jiný problém. V sezóně se zde pohybuje mnoho cyklistů, pěších, ale i aut na malém prostoru a dochází nejen k porušování pravidel silničního provozu, ale také k „ucpání“ centra města, které je často jen obtížně průjezdné nebo průchodné.
Nejproblematičtější prostor je určitě u Hradecké brány, kde je z jedné strany turisty oblíbená cukrárna a z druhé parkoviště nejblíže u centra. Dalším rušným místem je křižovatka na Palackého náměstí, kde je silný automobilový provoz, do kterého se mísí cyklisté i chodci. Toto místo je nejen v sezóně dost nepřehledné a nebezpečné pro všechny účastníky silničního provozu. Provoz na hrázi rybníka Svět je také rušný a cyklisté by zde měli být odděleni od aut. Problematický je také provoz na „kruháči“ a v jeho okolí nebo u Penny v Táboritské ulici, kde cyklostezka z centra vyústí v úzký chodník. Míst, kde vznikají problémy, by se určitě našla ještě celá řada, ale co s tím můžeme dělat?
Základem k řešení každého silného provozu je přehledný informační systém, který je většinou zaměřen na automobilovou dopravu, ale v Třeboni by měl být zaměřen i na cyklodopravu. Více informačních cedulí a upozornění pro cyklisty např. na smíšených stezkách (pro pěší i cyklo) by určitě nebylo od věci. Cedule mohou vybízet k větší ohleduplnosti, k dodržování pravidel silničního provozu nebo odkazovat k jiným klidnějším zónám k odpočinku mimo náměstí/centrum.
Biketower (zdroj: praha11.cz)
Určitě potřebujeme i více kolostavů, cykloboxů pro elektrokola a měli bychom uvažovat i o tzv. BikeTower, která se osvědčila v Hradci Králové. Věž na parkování kol, která pojme až 106 bicyklů by na nějakém vhodném místě koly přeplněnému centru určitě ulevila. Měli bychom motivovat cyklisty, aby své kolo „zaparkovali“ ještě než vjedou do centra, tj. ideálně před branami. Pokud bude mít cyklista kolo „zaparkované“ v bezpečí cykloboxu nebo uvnitř tzv. Biketower, nebude mít takovou potřebu vjíždět s kolem až na náměstí. Centrum města by tak v sezóně mohlo být klidnějším místem bez hromady zaparkovaných kol. Centru by zároveň mohlo ulevit vytvoření 2-3 klidových zón pro cykloturisty, kde by mohli kola bezpečně zaparkovat, odpočinout si, občerstvit se a posléze si v klidu projít město. Pokud by navigační systém města směroval cyklisty na taková místa, mohlo by to centru také ulevit.
Dalším osvědčeným řešením na nepřehledných a nebezpečných místech (např. rušná křižovatka) je zklidnění celého prostoru. Opatření, která lze pro tyto místa využít jsou např. ostrůvky na přechodech pro chodce, snížení rychlosti aut na 30 km/h nebo přehledné oddělení pěších, cyklistů a automobilové dopravy. Tyto opatření mají výrazný vliv na bezpečnost provozu a výrazně kladný vliv na způsob vnímání prostoru očima chodců a cyklistů. Pomalý provoz je zkrátka méně stresující.
Opatření, která by v sezóně zklidnila provoz v Třeboni by se jistě našlo mnoho a nemělo by to být pouze rozhodnutí vedení města, které má na starosti spoustu dalších věcí. Bylo by vhodné, kdyby vznikl tým lidí (např. komise) zaměřená pouze na cyklodopravu. Některá města mají dokonce koordinátora cyklodopravy, který pracuje na částečný úvazek. Spojení s odborníky z dalších měst nebo neziskovkami, kteří se na cyklodopravu zaměřují by také jistě nebylo od věci.
Třeboň je, ať chceme nebo ne, tzv. „Rájem cyklistů“. Můžeme na ně nadávat a mít zkažené celé léto, protože v Třeboni není k hnutí nebo se s tím můžeme pokusit něco udělat. Já jsem určitě pro tu druhou variantu 🙂
Filip Holzer,
předseda Zelených v Třeboni
zastupitel za Společně pro Třeboň