10. 9. 2022

Ve veřejném prostoru zazněly otázky, kterých se nebojíme a rádi v rámci načasování dle naší volební strategie (propagace a komunikace s voliči) nyní zodpovídáme. Rádi také připomeneme, že na rozdíl od jiných subjektů s našimi názory, postoji, informacemi seznamujeme veřejnost v rámci komunálního dění dlouhodobě, a to od roku 2013 nejen před volbami, ale během celého volebního období.

Na komunikaci s občany – voliči – jsme již dlouhodobě zvyklí.

Naše názory na webových stránkách:

trebon.zeleni.cz

a také na Facebookovém profilu

Společně pro Třeboň
Třeboň pro všechny

Odpovídá lídr společné kandidátky Jiří Vopátek, zastupitel od roku 2006

1. Zveřejníte svůj politický program, s nímž budete ve volbách kandidovat? Pokud ano, kdy takto učiníte a jakou formou? Pokud jej nechcete zveřejňovat, tak můžete sdělit důvod?

Pochopitelně, že zveřejňujeme, a to postupně před volbami. Informace postupně zveřejňujeme na našem webu trebon.zeleni.cz a také dlouhodobě na našem Facebookovém profilu: Společně pro Třeboň a také Třeboň pro všechny. Program rovněž zveřejňujeme ve volebních tiskovinách, které jsou před volbami distribuovány do schránek občanů. Navíc naše názory jsou průběžně zveřejňovány nejen těsně před volbami, jak to dělají ostatní subjekty, ale také průběžně během každého a celého volebního období.

2. Zveřejníte za Váš subjekt rozpočet určený na kampaň? Zveřejníte i seznam významných dárců, řekněme nad 10 000 Kč (vč. nižších, pokud jde o jednoho dárce v celkovém úhrnu nad tuto sumu)? Pokud je zveřejnit nechcete, můžete prosím uvést proč?

Financování máme stejně tak jako každé volby maximálně transparentní. Nemáme žádné vnější dárce. Finanční dary poskytují na transparentní účet jak členové SZ, tak také ti, co kandidují. Žádné jiné vnější sponzory nemáme. A částka se u jednoho vlastního dárce nikdy nepohybovala v částce 10 000 Kč a více. Financování je vždy stranicky řádně vyúčtováno. Na kampaň nám také mimo výše uvedeného přispívá centrála Strany zelených a také krajská organizace Strany zelených.

3. Můžete jako lídr kandidátky garantovat, že všichni kandidáti, kteří budou za Váš subjekt zvolení, si vyhradí dostatečný čas pro práci v zastupitelstvu a případně i ve Vámi obsazovaných výborech a komisích a budou se pravidelně účastnit jejich zasedání?

Povinnosti zvoleného zastupitele vyplývají ze zákona o obcích. Konkrétně jednak ze slibu, kde se zastupitel zavazuje, že svůj mandát bude vykonávat svědomitě (§ 69 odst. 2). Zákonem o obcích je zastupiteli uložena povinnost zúčastňovat se zasedání zastupitelstva obce, popřípadě zasedání jiných orgánů obce, je-li jejich členem, plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží (viz § 83 odst. 1).

4. Pokud budete zvolen zastupitelem či přímo starostou, budete svou funkci vykonávat jako uvolněný či neuvolněný zastupitel / starosta?

Akademická sféra a s tím související je pro mě stejnou srdcovou záležitostí, jako práce pro Vás, město Třeboň a místní části.

5. Pokud budete zvolení, dokážete již nyní říct, zda je mezi ostatními kandidátkami subjekt, s nímž si po volbách nedokážete představit spolupráci z hlediska Vaší účasti v radě města?

Vše záleží na výsledku voleb, a hlavně na shodě v rámci společného koaličního programu po celé volební období směřující k udržitelnému rozvoji města a místních částí spolu s hledáním řešení palčivých problémů jak města a místních částí, tak občanů. To jsou klíčové věci, které v této oblasti rozhodují. A pochopitelně jde i o to, aby koalice byla dělná, resp. pracovitá a také stabilní. Rozhodně u mě nerozhoduje touha po moci a placených funkcí.
Navíc, místní komunální politika je hlavně o lidech – o jejich schopnostech a ochotě pro město a občany pracovat.

6. BUDOUCNOST Co je pro Třeboň v následujících 4 letech tématem číslo 1 právě podle Vás?

S ohledem na ceny energií i z pohledu budoucna je to energetická nezávislost, a tím dle možností maximální energetická soběstačnost města, myšleno zejména pohledem energetické soběstačnosti, a tím snižování provozních nákladů.

7.ROZVOJ Které své 3 priority vnímáte jako stěžejní pro rozvoj města, kam byste směřovali investice?

Z pohledu rozvoje: postupná energetická nezávislost, resp. maximální využívání nevyčerpatelných zdrojů energie (viz předchozí otázka); koncepce v odpadovém hospodářství; koncepce v oblasti městského bydlení.

8. POMOC Jakým způsobem chcete pomoci rodinám a seniorům v době vysokého nárůstu životních nákladů? (uveďte prosím 1 příklad pro rodiny a 1 příklad pro seniory)

Otázka vybízí k populistické odpovědi. Společnost jako celek není pouze o rodinách a seniorech. Je zkrátka o všech, bez ohledu na věk, vzdělání apod. Sociální oblast z pohledu růstu životních nákladů patří výhradně do celostátní působnosti (viz kompetenční zákon). Růst životních nákladů z důvodu vysokých cen energií, a tím i inflace dopadá na všechny. Pomoc musí přicházet od státu, resp. od vlády. Dovedu si v této věci představit debatu nad tzv. rozpočtovým určením daní, a to i spolu s vymezením jasných kompetencí pro územní samosprávu ve vybraných sociálních situacích pohledem růstu životních nákladů. Současně je třeba si uvědomit, že zhoršená životní situace se bude prohlubovat i realizací valorizačních doložek vlivem zvýšené inflace u nájmů, myšleno např. u nemovitostí, které podnikajícím subjektům pronajímá město. Čili není to jen o rodinách a seniorech, ale o daleko širší skupině, resp. všech.

9. KLIMA Jaká opatření plánujete provést, aby se město lépe připravilo na dopady klimatických změn?

Zde je důležitý postoj vlády a také krajské samosprávy, tj. vypisování vhodných a rozumných dotačních titulů, které může město dle svých konkrétních potřeb využít. Např. zadržování vody v krajině apod. Klimatická změna nedopadá na samotná města, ale na celou ČR či Evropu jako celek. Z tohoto pohledu musí být opatření koordinována celostátně (včetně krajského zřízení) a i evropsky podporována.

10 ZDROJE Budete hledat dodatečné zdroje příjmů na pokrytí nákladů na Vaše záměry? Pokud ano, tak jaké? (změna koeficientu daně z nemovitosti, dotační tituly apod.)

Nejsme příznivci populistických tzv. odpadů zadarmo, a to ještě k tomu bez jakékoliv koncepce. Ročně to znamená pro město mínus přes 4 miliony korun. Zde se nebráníme příslušným změnám. Daň z nemovitosti může v jistých okolnostech připadat k diskusi s navázáním v určité výši na městskou bytovou koncepci. Je třeba si také uvědomit, že daň z nemovitosti s ohledem na vysokou inflaci v této době reálně klesá, ovšem náklady městu naopak rostou. Důležité je, aby se občanům města a občanům místních částí dostávaly kvalitní městem zabezpečované služby. A na to samozřejmě musí mít město také odpovídající finanční zdroje. Vedle běžných příjmů pocházejících z tzv. rozpočtového určení daní to mohou být také vhodné dotační tituly a pak také tzv. místní daně (místní poplatky dle zákona) spolu s možností změn ve výši daně z nemovitostí (konkrétně využívání tzv. místního koeficientu). Nicméně nechť se každý podívá, kolik na dani z nemovitosti ročně v každém roce v posledních 10 let dozadu platil a porovnal to s vývojem nejen svých životních nákladů, ale také svých příjmů. To jistě každému více napoví, jak to s výší daní z nemovitosti je a může si tak udělat každý svůj obrázek či názor.

DOPRAVA A PARKOVÁNÍ
11. Co plánujete provést pro zlepšení situace a bezpečnosti v dopravě (např. regulace automobilové d./ podmínky pro cyklodopravu)?

Prioritou je bezpečná doprava včetně koncepce cyklodopravy a parkování pro místní občany v příslušných lokalitách. Řešení se neobejde bez spolupráce s odborníky na dopravu.
Pro cyklodopravu se nabízí námi dlouhodobě prosazovaný odklon cyklistů podél tratě směr k Bertě, Novému Dvoru. Zde víme, že to vázne na pozemcích, které nejsou v majetku města. Je třeba s majiteli jednat.
Podporujeme zlepšení kapacitní průjezdnosti kruhového objezdu U KAPRŮ.
Rádi bychom konečně smysluplně propojili autobusové a vlakové nádraží stezkou pro pěší a cyklisty.

12. Podpoříte zavedení zón pro rezidenty? Jak se stavíte ke zpoplatnění (či zvýšení poplatků) u parkovišť pro návštěvníky města?

Viz předchozí otázka: chceme se zabývat problematikou parkování pro místní občany, tedy rezidenty. Vhodné řešení, tedy i včetně zón pro rezidenty, chceme hledat s konkrétními občany daných lokalit a také s odborníky na problematiku spolu s Městskou policí Třeboň. Poplatky z parkovného se nabízí nastavit diferencovaně. Pokud by návštěvník města parkoval od centra dále, tak parkovné by bylo nižší. Pokud chce zaparkovat blíže k centru, pak nechť zaplatí více. Rádi bychom v Třeboni viděli i SMART řešení. Nerezidentovi přes mobilní aplikaci by byla zaslána zpráva spolu s možností navigace, kde a za jakých podmínek (výše parkovného) může zaparkovat. Návštěvník by pak jel na konkrétní místo, kde by zaparkoval. Odpadlo by „kroužení“ po Třeboni, kde zaparkovat.

MAJETEK A MĚSTSKÉ FIRMY
13. Jak chcete hospodařit s majetkem města, chcete jít např. cestou privatizace pozemků?
Privatizace klíčových pozemků pro potřeby rozvoje města nepřipadá v úvahu. Město je musí využít samo pro své konkrétní potřeby. Žádné lákání developerů a jim prodej lukrativních pozemků města. Např. prodej pozemků po Technických službách pod hrází rybníka svět nepřipadá za nás v úvahu.

14. Budete řešit proces obsazování orgánů firem s majetkovou účastí města? Jakým způsobem, budete mít požadavky na odbornou kvalifikaci?
Rádi bychom politické dozorčí rady a politické jednatele zcela zrušili. Bohužel při obsazování těchto pozic se nehledí dlouhodobě na odbornosti, schopnosti a pracovitost, ale pouze na stranickou příslušnost a loajalitu k vedení města. A to svádí k politikaření i k politické korupci. Takže zrušit a nastavit efektivní kontrolní mechanismy za pomoci např. auditů.

SPORT A FINANCE
15. Podporujete záměr výstavby zimního stadionu v Třeboni? Pokud ano, tak jaký model financování výstavby a provozu si představujete?

Záměr výstavby zimního stadionu v Třeboni je téma, které nešťastně rozhýbalo politické vody v Třeboni. Debatu nad zimním stadionem v dnešní době při vysokých energiích je již snad téma, kterému není třeba věnovat ani pozornost a ani energii. Řada měst nyní bojuje s tím, jak ufinancují tyto zimní stánky, neboť i v dnešní těžké době ubývá sponzorů. Nyní je to téma, které je v tuto chvíli minulostí.

16. Jak hodnotíte stávající systém rozdělování dotací pro sportovní organizace? Je dostatečně transparentní? Pokud ne, jaké změny navrhujete?

V nastaveném systému rozdělování dotací samotným městem nevidím problém. Je pak na příjemcích, jak peníze rozdělí mezi jednotlivé sportovní kluby. Ve finále dotace schvaluje zastupitelstvo města na základě žádostí a předchozího vyúčtování. Vhodné by bylo, kdyby evidence dětí a žáků (mládeže) ve sportovních klubech byla elektronická, kdy tuto databázi by spravovalo město. Resp. sportovní kluby by do databáze zaevidovávaly své členy. Město by tak mělo jasnou kontrolu a odpadl by problém případných tzv. „černých duší“. Jde o to, že příspěvek – dotace – jde na dítě, žáka (mládež) daného sportovního klubu.

KULTURA A FINANCE
17. Jak si představujete celoroční kulturní vyžití pro občany? Co by podle Vás pomohlo oživit město i mimo turistickou sezónu?

Město by mělo vytvořit systém a) dlouhodobé spolupráce s organizátory živé kultury a to tam, kde město dává jasnou prioritu konkrétním kulturním akcím spolu ve spolupráci s lázněmi a za b) v rámci grantového schématu ponechat systém žádostí na konkrétní a zejména nové kulturní akce. Bohužel Anifilm, který nebyl touto radnicí podporován (zrušená dotace na Dům animace), do Třeboně těžko vrátíme. Je to velká škoda.

18. Jak hodnotíte stávající systém rozdělování dotací pro kulturní organizace? Je dostatečně transparentní? Pokud ne, jaké změny navrhujete?

Stávající systém se nabízí rozvinout – viz předchozí otázka.

ÚČAST VEŘEJNOSTI
19. Chcete více zapojit veřejnost do diskuse nad připravovanými záměry? Pokud ano, tak jakým způsobem?

Ano, a to u velkých investičních akcí, kde se to veřejnosti nejvíce týká. Formou živých debat a také informování o záměrech s výzvou zapojení veřejnosti prostřednictvím Třeboňského světa a i s vhodným využitím sociálních sítí. Nabízí se veřejnosti nabídnout tzv. participativní rozpočet, kdy je vyčleněna konkrétní finanční částka v rozpočtu města a občané si sami formou hlasování určí, na co by ji chtěli využít.

20. Jak občanům plánujete usnadnit komunikaci s městem? Jak konkrétně si představujete pojem Smart City a město pro 21. století?

Komunikaci zajistit přes Třeboňský svět, web města, jednání zastupitelstva města a vhodně i přes sociální sítě. V oblasti Smart City znovuobnovit a zefektivnit tzv. INFO Kanál – SMS zprávy: využití zejména pro krizové situace a podobné stavy spolu s informacemi o akcích ve městě a místních částí. Ve veřejném osvětlení STOP světelnému smogu – chytré pouliční veřejné osvětlení. V hlášení závad chceme zřídit web pro hlášení závad spolu se zpětnou vazbou. V oblasti odpadového hospodářství bychom rádi na vhodných místech instalovali podzemní kontejnery na odpad (https://www.youtube.com/watch?v=C1PwG_-hzlo), které budou opatřeny čidlem pro hlášení plnosti, a tak i potřeby je vyvést. Na vhodných místech bychom rádi umístili i tzv. smart koše s automatickým hlášením potřeby jejich vyvezení. STOP nevkusným a plným či přeplněným kontejnerům a košům (např. na Hliníku, parkoviště před Jindřichohradeckou bránou apod.). V rámci elektromobility chceme zřídit dobíjejí stanice pro elektromobily na vybraných parkovištích a u významných budov (např. u lázní).