18. 9. 2022

V komunální politice působíme již 16 let. To je dostatek zkušeností k tomu, abychom mohli některé věci na místní úrovni posoudit a pokusit se změnit. Je tomu tak právě, mimo jiné, i u městských obchodních společností. Dlouhodobě se ukazuje, že obsazování pozic právě těch politických jednatelů a politických členů dozorčích rad u městských obchodních společností je neefektivní a jmenování do těchto funkcí až zavání politickou korupcí.

I přesto, že legislativa zná označení pouze jako jednatel či člen dozorčí rady, tak lze dle zkušeností rozlišovat jednatele výkonného a jednatele politického, stejně tak člena dozorčí rady a politického člena dozorčí rady. Proto si na začátku vymezme pojmy: výkonný jednatel společnosti je ten, který svou funkci vykonává permanentně. Je to odborník v daném předmětu podnikání (hlavní činnost městské obchodní společnosti), je faktickým manažerem, kdy společnost řídí a řeší každodenní provozní problémy apod. Většinou je dosazován do funkce na základě výběrového řízení, kdy představuje svou koncepci a na základě ní je radou města do funkce jednatele jmenován. Proti této pozici výkonného jednatele nic nenamítáme. Ovšem politický jednatel je do funkce v drtivé většině jmenován nikoliv jako odborník, ale jako politik, který má blízko k vládnoucí koalici (je např. koaličním zastupitelem). Na odbornost, pracovitost apod. se nehledí. Rada města mu schválí měsíční odměnu bez ohledu na jeho nasazení, výsledky apod. Vše za něho ovšem fakticky dělá výkonný jednatel. Politický jednatel se zkrátka veze. Jak to asi může fungovat, když výkonný jednatel je jiného názoru než jednatel politický? Ano, to je další věc k zamyšlení. Městskou obchodní společnost taková neshoda může ekonomicky poškozovat. A kdo tahá za delší provaz? Pochopitelně ten politický jednatel, protože má za sebou koalici, tedy politickou moc, která mu fakticky kryje záda. A politická dozorčí rada? Ta je jmenována rovněž z řad politiků, koaličních zastupitelů či z řad koaličních volebních kandidátek a to tak, aby vyhovovala vládnoucí koalici a moc toho politického jednatele nekontrolovala. To jsou věci, že?

Po komunálních volbách se do městských společností dosadí politický jednatel a ustanoví se politická dozorčí rada. O obsazení těchto funkcí rozhoduje rada města. Politický jednatel, vykonávající tuto funkci „bokem“ (vedle svého pravidelného zaměstnání, podnikání apod.), bez svěřeného úseku, kterému by se věnoval, do obchodní společnosti přijde např. 1x týdně, kdy výkonný jednatel ho se vším seznámí, vše mu připraví k případnému podpisu apod. „Práce“ na cca 1 až 2 hodiny. Politická dozorčí rada dohlíží na činnost jednatelů. Žádné jiné kompetence nemá. Nemůže jednatele odvolat, nerozhoduje o jeho odměně apod. To vše má v působnosti rada města, která vykonává působnost valné hromady. Člen dozorčí rady nemusí vůbec žádné agendě v rámci městské obchodní společnosti rozumět. Mnohdy ani členové dozorčí rady neví, co se fakticky ve společnosti děje! Ve své podstatě spoléhají na informace od vedení společnosti. Dokonce nemusí ani na jednání dozorčí rady chodit, a přesto pobírá pravidelnou odměnu, kterou na samém začátku určí rada města. Tento přístup neúčasti na jednání dozorčí rady a pobírání odměny nevadilo v tomto období ODS, kdy jejich člen dlouhodobě svou funkci fakticky nevykonával. Takže za co odměna? Jak to funguje pak dále? Podklady dozorčí radě připravuje daná městská obchodní společnost. Zápis z jednání a vše kolem dělá rovněž některý ze zaměstnanců dané městské společnosti. Existovala výjimka, kdy náš zástupce v dozorčí radě v letech 2010 – 2018 žádný servis týkající se chodu samotné dozorčí rady (zápisy, náplň jednání atd.) nepotřeboval a pracoval svědomitě a poctivě. Naprostá výjimka! A naprosté výjimečné nasazení. A další zkušenosti? Ovšem když se náš zástupce vymezil proti zimnímu stadionu v období 2014 – 2018 tak došlo k nepěkné zkušenosti. Rada města mu snížila odměnu za výkon funkce v dozorčí radě, došlo i ke zrušení odměny za výkon předsedy finančního výboru. Pro navržené toto snížení a zrušení své odměny na jednání rady města bez jakéhokoliv problému hlasoval. I přesto i nadále vykonával svou funkci stejně svědomitě. Nicméně nás tyto zkušenosti a fakticky možné praktiky (politické šikany) začaly vést postupně k zamyšlení k čemu tedy taková funkce je, když nerozhoduje odbornost, pracovitost, nasazení apod. Po volbách 2018 došlo k tomu, že my jako druhý vítěz voleb jsme nedostali žádné zastoupení v městské dozorčí radě. Snad jen na výjimku v Třeboňských lesích a rybnících. Je to politicky korektní? Za nás nikoliv. V období 2014 – 2018 došlo k další situaci, kdy členka dozorčí rady v lázních za ODS poskytovala údaje z lázní místní ODS, která je začala používat v politickém boji. Docházelo k překrucování čísel a k jejich demagogickým výkladům. Je to korektní a slušné? Za nás nikoliv! Takže závěr je, že k tomuto politické dozorčí rady neslouží a sloužit nemají. Myslí si někdo, že každý člen dozorčí rady svou funkci vykonává vedle svého běžného zaměstnání či podnikání natolik zodpovědně, že leží týden, co týden či měsíc, co měsíc v papírech a připravuje se na jednání? Tak si to nemyslete, protože tak to bohužel není. Má veřejnost – občan – informace o výsledcích dozorčí rady, když se jedná o městskou obchodní společnost? Nemá. Navíc model – ve kterém politický jednatel je kontrolován politickou dozorčí radou (tedy tou vládnoucí koalicí) – opravdu fungovat z principu nemůže. A taky nefunguje. Dovede si někdo představit, že politická dozorčí rada navrhne radě města odvolání politického jednatele za nicnedělání? No, my si to představit dovedeme, ale většina koalice jistě nikoliv. Takže k čemu ty politické trafiky jsou? K ničemu. Proto chceme nastavit jinak. Například formou nezávislých externích odborných auditů a natavením efektivních kontrolních mechanismů, což je v kompetenci rady města. A veřejnost by měla být se závěry seznámena.

Zkrátka není to o závisti, ale o tom, jak je systém neefektivně nastaven. Nebo si myslíte, že takto to může fungovat dál? My jsme pro změnu. Zvláště, když systém rádoby veřejné kontroly spolu s politickou kulturou se nastavuje či nastavil výše uvedeným způsobem. V takovém případě se lze snad těžko divit, že se bude hledat jiný systém.

Vedení ZO SZ Třeboň, 18. září 2022