2. 7. 2018

Jde o úvěrový rámec ve výši 119,2 mil. Kč, s dnes plánovanými úroky až 13,75 mil. Kč, kdy úvěr se bude splácet 10 let

V letošním roce ve dnech 5. a 6. října 2018 se konají komunální volby. Voliči budou rozhodovat o novém složení zastupitelstva města. Každá kandidující strana bude jistě mít ten „nejlepší“ volební program. Sám jsem zvědav, zda nejvyšší čelní představitelé města (kteří prosazují úvěrový rámec, obhajují dlouhodobé úvěry a jsou tak připraveni na 10 let město zadlužit spolu s prosazováním výstavby zimního stadionu) budou vést ve volební kampani v rámci voleb vysvětlující kampaň, ve které budou dlouhodobé zadlužení města spolu s výstavbou zimního stadionu obhajovat. S ohledem na počty mandátů v zastupitelstvu města vše potřebné ve výše uvedených záležitostech schvalují. Hlasů mají nyní dost, tj. spolu s KSČM 15 hlasů. Naše současné 3 mandáty v zastupitelstvu města za Společně pro Třeboň nestačí k tomu, abychom uvedené zastavili.

Náš klub za Společně pro Třeboň s dlouhodobým úvěrem (nyní úvěrovým rámcem s možností čerpání úvěru, kdy jeho splatnost je plánována na 10 let), který byl na zastupitelstvu města schválen dne 25. 6. 2018 nesouhlasí. Proč? Jednoduše:

nejvyšší čelní představitelé města prosazující úvěrový rámec stále tvrdí, že jde o úvěr ve prospěch investice na lázeňský dům Berta (čerpání v roce 2019 až 2020). Je nutné zdůraznit, že investici ve prospěch lázeňského domu Berta stále v rámci klubu Společně pro Třeboň plně podporujeme a to i v rámci finančního výboru (http://www.mesto-trebon.cz/uploads/news/id8737/Zapis-FV-c-29-z-21-6-2018.pdf – strana 3 – bod č. 21).

S potřebou čerpání dlouhodobého úvěru ve výši 119,2 mil. Kč je tomu ve skutečnosti jinak. Pokud by se přestaly blokovat finanční prostředky ve prospěch zimního stadionu za celkem 80 mil. Kč (20 mil. Kč – r. 2018, 60 mil. Kč – r. 2019), tak s ohledem na fakt, že k 31. 12. 2017 vykázalo město historicky nejvyšší zůstatek na bankovním účtu přes 107,5 mil. Kč a současně dle Střednědobého výhledu rozpočtu města na období 2019 – 2020 je pro rok 2020 alokováno 24 mil. Kč v podobě nespecifikované kapitálové rezervy na rozvojové projekty a současně se dle uvedeného výhledu počítá s tím, že k 31. 12. 2020 bude mít město Třeboň k dispozici volných (nezapojených) 13,5 mil. Kč (ve skutečnosti to již dle současné situace nebude 13,5 mil. Kč, protože nájemné lázním nebude v roce 2020 zvýšeno o 10 mil. Kč. Lze tak ve stávajících úvahách počítat se zůstatkem o těchto 10 mil. Kč nižší, tedy 3,5 mil. Kč), tak úvěrový rámec ve výši 119,2 mil. Kč není potřeba.

 

Jak tedy bez dlouhodobého úvěru ve výši 119,2 mil. Kč? 80 mil. Kč ze zimáku (2018 – 2019) + 24 mil. Kč kapitálová rezerva (2020) + 9 mil. Kč z díky nerealizovaného již dříve zamýšleného úvěru, kdy jde o úsporu na splátkách (2020) a zcela jistě o zbývajících 6,2 mil. Kč není problém upravit běžné výdaje spolu i s možným očekáváním lepšího rozpočtového plnění daňových příjmů a také i s ohledem na fakt, že k 31. 12. 2017 mělo město Třeboň na bankovním účtu historicky nejvyšší zůstatek ve výši přes 107,5 mil. Kč. Čili plánovaný úvěr ve výši 119,2 mil. Kč není z tohoto pohledu vůbec nutné čerpat, stačí upravit zmíněný Střednědobý výhled rozpočtu města Třeboně a to spolu s dalšími souvisejícími výdaji (výdaje na úroky z plánovaného dlouhodobého úvěru apod.).

Současně platný Střednědobý výhled rozpočtu města Třeboně na období 2019 – 2020 (schválený zastupitelstvem města dne 18. 12. 2017) je zde:

http://www.mesto-trebon.cz/uploads/_mestsky-urad/financni/Rozpoctovy_vyhled/Strednedoby_vyhled_rozpoctu_mesta_na_obdobi_2019-2020.pdf

Finanční výbor již opakovaně upozorňuje, že je třeba volit investiční priority tak, aby nedocházelo ke zbytečnému zadlužování města (viz např. poslední jednání finančního výboru dne 21. 6. 2018 – http://www.mesto-trebon.cz/uploads/news/id8737/Zapis-FV-c-29-z-21-6-2018.pdf). Bohužel váha finančního výboru v rámci současného zastupitelstva města je nulová. Hlasů pro zadlužení města je v současném zastupitelstvu více než dost (spolu s KSČM 15) a naše současné 3 mandáty k jeho zastavení a ani krocení zkrátka nestačí!

Výše uvedená číselná úvaha, dokládá, že bez zimního stadionu není třeba hovořit o úvěrovém zadlužení města na 10 let (jeho splácení v období 2021 až 2030 ročními splátky ve výši 12 mil. Kč + další výdaje v podobě úroků).

Již dříve jsme číselně prokázali, že ani úvěr ve výši 90 mil. Kč (počítáno s jeho čerpáním v roce 2019) není třeba, neboť opět zimní stadion blokoval potřebné finanční prostředky – viz původní náš příspěvek zde:

http://trebon.zeleni.cz/investicni-priroty-zadluzeni-ci-nezadluzeni-mesta-v-ramci-strednedobeho-vyhledu-rozpoctu-mesta/

Původním záměrem bylo přijmout úvěr ve výši 90 mil. Kč (v roce 2019, jeho splácení od roku 2020 ročními splátkami ve výši 9 mil. Kč + úroky po dobu 10 let), nyní v polovině roku 2018 je vše opět jinak a již se hovoří o úvěru ve výši 119,2 mil. Kč (splácení od roku 2021 ročními splátkami ve výši 12 mil. Kč + úroky po dobu 10 let).

Pokud dáte v následujících komunálních volbách hlas společné kandidátce Společně pro Třeboň, tak si můžete být jisti, že město shora uvedeným úvěrem na 10 let nezadlužíme!

** Jiří Vopátek, zastupitel města za subjekt Společně pro Třeboň, 29. 6. 2018 **