15. 10. 2020

Na úrovni Rady města schválili naši radní zakázku v hodnotě 2,2 mil. Kč na rekonstrukci chodníku v ul. Sportovní.

Záměr je dechberoucí. Celý metr ze šířky původního chodníku v délce 220 m ukousne podélné parkovací stání. To je skutečně bezvadná zpráva, něco takového v Třeboni opravdu dosud chybělo, zvlášť, když jsou hned vedle tři velká parkoviště a město navíc kvůli výstavbě dalšího přesunulo oblíbený skatepark do nové neatraktivní lokality. Jde nepochybně o mimořádně pokrokový a inovativní přístup při nakládání s veřejným prostorem a s veřejnými prostředky.

Pominu-li fakt, že toto opatření neprojednávalo zastupitelstvo města, tak je s podivem, že se o tomto záměru vůbec nevedla veřejná diskuse. Skoro jakoby nám radní sdělovali: „Milý občane, není o čem diskutovat, jsi postaven před fakt, že tohle je zkrátka náš slib z minulosti, tak se s tím smiř.“

Pravda, chodník na západní straně ul. Sportovní byl již v nevyhovujícím stavu a rekonstrukci potřeboval, o tom není sporu. Způsob, jakým však město k rekonstrukci přistoupilo, je opravdu velmi zarážející. Je také otázkou, zdali v době, kdy čelíme obavám z ekonomické krize v důsledku koronavirové pandemie a hledání nutných úspor, jde skutečně o takovou prioritu pro město, aby se tato akce musela nyní urychleně realizovat.

To, že jde o velmi přátelský záměr vůči chodcům je patrné i z toho, že se v projektu vůbec nepočítá s přechody pro chodce, ale pouze s tzv. místy k přecházení, který na chodce tolik nebere ohled a dává řidičům signál, že zde mohou jet rychleji. Podotýkám, že taková opatření by se měla realizovat jen tam, kde je to žádoucí, kde není vysoká frekvence chodců a je preferována plynulost automobilové dopravy, což např. u obytné zóny rozhodně není!

Město ale skutečně chce spořit a dává to najevo. Zrušilo tak některé původní součásti projektu, tj. vyškrtlo realizaci chodníku v nároží křižovatky ulic Sportovní a U Světa, tj. v místě, kde je zejména při vstupu na pláž velice rušno, je nepřehledné a nebezpečné, nebude se tedy ani realizovat původně plánované místo k přecházení. Rovněž nebude realizováno dočasné dopravní značení, ano, bezpečnost stojí peníze, ale asi se bez ní obejdeme… Tomu se říká šetřit na tom pravém místě.

Bude to opravdové terno, a to i z hlediska realizovaného povrchu, ten bude opět asfaltový, tj. neabsorbuje vlhkost a teplota se na takovém povrchu v době letních veder často vyšplhává až k 75 stupňům Celsia, takže obyvatelé přilehlých domů se rozhodně mají nač těšit.
Namísto vybudování cyklopruhu či smíšeného chodníku a cyklostezky, který by propojoval lokalitu Na Rybníčku s ulicí U Světa a který by občané i cykloturisté určitě ocenili, tak prostor zaberou zaparkovaná auta. Ostatně, sama veřejná zakázka má docela humorný název „Chodník v ulici Sportovní“, spíš než o původní chodník, teď však půjde o jakýsi „automobilovník“.

Rekonstrukce již započala, tak nezbývá než doufat, že když tudy pojedou cyklisté, a že jich touto ulicí v sezóně jezdívá nemalé množství, že nedojde v důsledku chybějícího bezpečného koridoru k tzv. dooringu, tj. sražení cyklisty otevírajícími se dveřmi zaparkovaného auta.
Vedení města tak jakoby občanům vzkazovalo: „Chceme Třeboň ještě více zahltit auty.“ Řada studií totiž potvrzuje, že se zvýšením počtu parkovacích míst roste i počet jízd autem a potíže s dopravním přetížením, znečištěným ovzduším a nižší spokojeností se životem ve městě.

Ondřej Holčák, člen Zelených v Třeboni